Kraty antypoślizgowe
W miejscach gdzie istnieje ryzyko poślizgu czyli tam gdzie występuje śnieg, lód, wilgoć, oleje, smary czy tłuszcz, oraz na pochyłych ciągach komunikacyjnych niezbędne jest użycie krat o powierzchni antypoślizgowej. Efekt antypoślizgowy w kratach pomostowych uzyskiwany jest poprzez nacięcia w płaskownikach, które zwiększają współczynnik tarcia.
Rodzaje nacięć
Standardowe (ścięte) – występują w kratach zgrzewanych oraz wciskanych.
Ostre (serrated) – występują tylko w kratach zgrzewanych.
Trapezowe – występują tylko w kratach zgrzewanych.
Typy powierzchni antypoślizgowych.
Ze względu na rodzaj nacięcia oraz element poddawany nacinaniu (płaskownik nośny/poprzeczny) wyróżniamy następujące typy powierzchni antypoślizgowych w kratach zgrzewanych oraz wciskanych:
Typ S4 (X3KOZ)
Zastosowane nacięcia: ostre (serrated) – płaskownik nośny
Standardowe zapobieganie poślizgowi – klasa R10.
Typ S5
Zastosowane nacięcia: standardowe (ścięte) – płaskownik nośny
Standardowe zapobieganie poślizgowi – klasa R10.
Typ S6 (X4KOZ)
Zastosowane nacięcia: trapezowe -płaskownik nośny
Dobre zapobieganie antypoślizgowi – klasa R11.
Typ S1 (X5KOP)
Zastosowane nacięcia: standardowe (ścięte) – płaskownik nośny; gładki – płaskownik poprzeczny
Dobre zapobieganiu poślizgowi – klasa R11.
Należy zwrócić uwagę na ułożenie kraty (płaskowniki nośne mają biec wzdłuż kierunku ruchu pieszych).
Typ S2 (X7KOP)
Zastosowane nacięcia: standardowe (ścięte) – płaskownik nośny oraz poprzeczny,
Bardzo dobre zapobieganiu poślizgowi – klasa R12.
Najlepsza opcja dla trudnych warunków użytkowania.
Świetnie sprawdza się jako wycieraczki zewnętrzne w ciągach o dużym ruchu. Najlepsza opcja dla trudnych warunków użytkowania.
Typ S3 (X6KOP)
Zastosowane nacięcia: standardowe (ścięte) – płaskownik nośny; gładki – płaskownik poprzeczny,
Bardzo dobre zapobieganiu poślizgowi – klasa R12.
Należy zwrócić uwagę na ułożenie kraty (płaskowniki poprzeczne mają biec wzdłuż kierunku ruchu pieszych).
Wybór odpowiedniej powierzchni
Podczas wyboru odpowiedniej powierzchni antypoślizgowej należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak miejsce użytkowania, natężenie ruchu, obciążenia oddziałujące na kraty, ryzyko wystąpienia śniegu/lodu, smarów lub substancji oleistych pogarszających przyczepność oraz stopnia pochyłości podestu.